Szürke szarvasmarha májkrém
Ismerje meg Magyarország új ízét!
A szürke szarvasmarhából „készített” májkrémet mutatom be, mint terméket. A szürke szarvasmarha nagyon népszerű a külföldiek körében, Hortobágy egyik nevezetessége, amelynek húsát is nagyon kedvelik. A májkrémek közül jelenleg a libamáj a híres fajta, de ebben és a szürke marhából kiindulva, miért ne lehetne a kettő keveréke is hungarikum és a külföldiek kedvence?
A speciális magyar termékek, az úgynevezett hungarikumok hazai fogyasztása nagyon csekély, alig mérhető. Ennek egyik oka a fizetőképesség hiánya, valamint az a tény is, hogy ezek a különlegességek drágák a magyar pénztárcának. Azonban nem is a magyar vásárlók a célközönség, sokkal inkább a külföldiek, akiknek be akarjuk mutatni Magyarországot és az ország specialitásait, az úgynevezett hungarikumokat. Az elmúlt évtized adatai és elemzései szerint azonban az ország exportja sem emelkedik magasba, ha magyar különlegességekről van szó. Egy-két termék az, amelyre van kereslet, ilyen például a mangalicából készült termékek. És ha már a manglica ilyen népszerű, miért ne vezessük be a híres szürke szarvasmarhából készült készítményeket is?
A következőkben azt elemzzük, hogy a szürke szarvasmarha májkrémnek, mint terméknek milyen erősségei, gyengeségei, esetleges veszélyei és lehetőségei vannak önmagában és az angliai piacon.
Erősségek:
Gyengeségek:
Veszélyek:
Lehetőségek:
Megállapíthatjuk, hogy a szürke szarvasmarha, mint a termékünk alapanyaga, hagyományos és közkedvelt hungarikumnak tekinthető. Ez mindenképpen biztosíték, hogy a belőle készült készítményeknek is van helye a piacon, amennyiben az elkészítési módszerek és alapanyagok követik az egészséges irányt, és ökotermékként jelennek meg. A termék erősségei közül elsőrendűnek tekintjük, hogy a szürke marha húsa valódi „világmárka”, egyedi és egyedülálló. Különlegességét a hús magas minősége, annak alacsony víztartalma és a nemes húsrészek jó érlelhetősége és szárazsága adja. A szürke marha a helyi adottságokat jól kihasználja, kiváló ellenálló képességgel rendelkezik és igénytelen. Takarmányozása egyszerűen megoldható, mivel az állat önállóan megkeresi a számára kedvező hatású füveket a legelőn. Nagyfokú ellenálló-képességének köszönhetően a szarvasmarhákra jellemző fertőző betegségek kevésbé fenyegetik. Ez az előny az ökogazdálkodás feltételrendszere szerinti termeléssel tovább fokozható, és a hús egy igényes, egészséges életmódra fogékony fogyasztói réteg étrendjét szolgálhatja. A szürke marha termékeinek egészségességét a diétás étrendhez kötöttek is kihasználhatják, alacsony koleszterintartalma miatt.
A magyar szürke szarvasmarha tulajdonságait tekintve a húshasznosításhoz áll közelebb. Ennek ellenére a szürke marha húskihozatala elmarad a korszerű fajtákétól, amely a fajta fő gyengeségének számít. A lassabb fejlődés, a kisebb vágáskori testtömeg, a korai faggyúsódás és a jelentős zsírlerakódás szintén a hústermelés gazdaságosságát csökkenti. Érdemes a szarvasmarhából készült termékeket és lehetőségeket megvizsgálni, mert a májkrém készítése egy kiaknázatlan terület lehet. A szürke szarvasmarhát ne csak, mint pörköltbe valót vagy marhasültet ismerje meg a világ, hanem mint kitűnő májkrém alapot is, amely egy igazi különlegesség.
A piacon a szürke marha termékek iránt jelenleg túlkereslet van, ami hatalmas piacpotenciált és lehetőséget rejt magában. A termelés növelésének lehetősége is adott, mivel a kihasználatlan gyepterületek még több ezer vágóállat előállítását képesek megoldani, mindamellett, hogy az EU közös agrárpolitikájában mind az őshonos állatokat, mind a velük hasznosított területeket támogatják.
A szürke marhára leselkedő veszélyek közül a termék-mennyiség lassú növekedését emeljük ki, amely főként a folyamatos ellátásban jelent problémát. A magyar szürkéből készült termékek és ezeken keresztül a fajta számára reális veszélyt jelentenek a más fajták húsából készített jó minőségű termékutánzatok.
A vásárlókör és a célpiac először Anglia lenne, elsősorban azért, mert a vizsgálatok szerint az ország lakói nagyon nyitottak az új dolgokra, ételekre. Szinte minden ország gasztronómiája megtalálható náluk, különösen szeretik a specialitásokat, ráadásul a marhaételeket és készítményeket is szeretik. Anglia után Németország és Ausztria lehet a következő célpiac, mert a kolbász- és szalámiféleségek fogyasztása itt a gyakoribb, továbbá kulturális szokásaik és ízviláguk erős hasonlóságot mutat a magyar fogyasztókéval. Nem tekinthetők azonban célpiacnak a dél- és észak-európai országok, alacsony marhahúsigényük miatt.
A fogyasztók demográfiai szegmentációját alapvetően a termékek más marhahúsféleségekhez képest 10-50 %-kal magasabb ára szabja meg. Életkor, foglalkozás és a jövedelem szerint képezhetünk csoportokat közöttük, és valószínűsíthető, hogy a presztízs termékekhez hasonlóan az átlag feletti jövedelemmel rendelkező középkorúak, családosok és a legalább középvezetői szintet elérő fogyasztók jelentik a célpiacot. A pozícionálás során hangsúlyozni kell a magyar, őshonos eredetet, valamint a hús kiváló minőségét és ízét az egészségvédő, természetes termékimázs mellett. A feldolgozott termékek, mint a májkrém – köszönhetően a kisebb, házias húsüzemeknek – hagyományos fűszerezéssel, pácolással és füstöléssel, érleléssel készülnek, különleges ízük utánozhatatlan.